Achilles De Maertelaere's verblijf in Orselina (Locarno, Zwitserland) in 1950

14-08-2023

De kerk van de Madonna del Sasso (zie vorige Sprokkel) werd geschilderd tijdens een reis van de kunstenaar. Hij blijkt in 1950 naar Zwitserland te hebben gereisd met zijn vriend Théo Bauwens.

Deze schilder, die zijn opleiding genoot aan het Sint-Lucasinstituut in Gent, is sinds 1943 professor aan de Academie voor Schone Kunsten in Eeklo. Achilles De Maertelaere doceerde er al sinds 1940. Ongetwijfeld kenden ze elkaar zo.

Portret van Théo Bauwens, 1950
Portret van Théo Bauwens, 1950
Portret van Théo Bauwens, 1950, v°
Portret van Théo Bauwens, 1950, v°

De twee schilders logeerden een tijdje in Locarno, in het dorpje Orselina. Bij die gelegenheid schilderde Achilles De Maertelaere een portret van zijn vriend Theo. Het is gesigneerd "In ricordo al mio amico Teomar, Ach. Bentos, Orselina s/Locarno, 23/7/1950". Op de achterkant van dit portret staan vier interessante foto's: twee ervan laten Achilles aan het werk zien, terwijl Theo poseert. Een andere is een uitzicht, blijkbaar, op de woonplaats van de kunstenaars, met het onderschrift in zwarte inkt: "Villa "Migon" s/Locarno Zwitserland". De laatste foto is van een schilderij van Achilles De Maertelaere, een portret van een dame genaamd "Frau von Soltau" (fig. 4). Er bestaat ook een oude foto in de sepia collectie, met de notitie op de achterkant: 'Rittratto Elsa Von Soltau Orselina s/Locarno, 1950'.

Villa Mignon, Orselina s/ Locarno, 1950
Villa Mignon, Orselina s/ Locarno, 1950
Portret van Elsa von Soltau, 1950 ?
Portret van Elsa von Soltau, 1950 ?
Villa Mignon, Orselina s/ Locarno, 2023
Villa Mignon, Orselina s/ Locarno, 2023

We vonden Villa Mignon terug, Via Consiglio Mezzano, 38, op slechts een paar honderd meter van de kerk van Madonna del Sasso, die het onderwerp was van onze vorige Sprokkel. De Villa heeft zijn mooie gevel behouden en werd een paar jaar geleden gerestaureerd om deel uit te maken van de Clinica Varini, voor ouderen die een kort verblijf nodig hebben. We hebben de functie van deze Villa Mignon in de jaren 1950 nog niet kunnen achterhalen, maar we kunnen aannemen dat het een pension was.

We hebben echter (nog) geen spoor van Elsa von Soltau gevonden. Was zij de gastvrouw van onze kunstenaars in de Villa Mignon? Een beschermvrouw van de kunstenaars?

Dit kleine onderzoek op het internet en ter plaatse heeft ons in staat gesteld om een stukje van de reis die deze twee vrienden in 1950 ondernamen te reconstrueren.